Aktuella priser och avgifter

Convoys avgift för egenanställda

Vår avgift för standardtjänsten Convoy entreprenör är 6,5% på fakturerat belopp efter avdrag för moms upp till en fakturerad nivå på 100 000 under samma kalenderår. Kommer din fakturering över 100 000 är avgiften 5,5% resten av kalenderåret.  

Vill du veta mer om någon av våra övriga tjänster som t ex Convoy uppdrag eller Convoy projekt kontaktar du vår verksamhetschef Thomas Åberg på tel 070-553 81 96.

 

Övriga aktuella priser och avgifter för anslutnas kunder

Avgift för pappersfaktura till kund

Convoy har som målsättning att minska klimatpåverkan av vår verksamhet. Av det skälet inför vi från 2020-01-01 en faktureringsavgift på 20 kr plus moms på de fakturor som fortsättningsvis ska sändas med vanlig post. Detta för att ge ett incitament för kunden att välja andra former för sin faktura. 

Fakturor som vi kan sända som pdf-fil i e-post  till våra kunder är avgiftsfria, likaså elektroniska fakturor, s.k. e-fakturor.

Påminnelser till kund

Kunder som tar emot faktura som pdf-fil i e-post:

Vi sänder två påminnelser till kunder som tar emot faktura med e-post:

  • En enkel påminnelse via mail utan påminnelseavgift fem (5) dagar efter fakturas förfallodatum. Påminnelse via mail sänds till den mailadress som uppgetts till vår entreprenör i anslutning till avtal om uppdrags utförande.
  • En påminnelsefaktura via mail med en påminnelseavgift på 60 SEK ytterligare fem (5) dagar senare, dvs totalt tio (10) dagar efter fakturas förfallodatum. Det är denna påminnelsefaktura som ska användas när kund ska betala. Om påminnelseavgiften ej erläggs vid betalning kommer vi att sända ny faktura för påminnelseavgiften.

Kunder som enbart tar emot pappersfaktura med vanlig post:

Vi sänder en påminnelse till kunder som enbart tar emot pappersfaktura med vanlig post:

  • En påminnelsefaktura med en påminnelseavgift på 60 SEK via post tio (10) dagar efter ordinarie fakturas förfallodatum. Det är då denna påminnelsefaktura som ska betalas, inte den ursprungliga fakturan. Om påminnelseavgiften ej erläggs vid betalning kommer vi att sända ny faktura för påminnelseavgiften.

Inkassokrav om påminnelsefaktura ej betalas

Om påminnelsefaktura ej betalas inom fem arbetsdagar skickar vi ett inkassokrav. I detta krav ingår fakturans ordinarie belopp, dvs det belopp kund skulle ha betalat före fakturans förfallodag samt en avgift på 180 kronor vilket ska täcka den administrativa kostnaden för att skicka påminnelserna. Om inkassokravet inte erläggs till fullo, kommer vi att sända ny faktura för den avgift som lagts på för våra påminnelser.

Vad händer om betalning uteblir helt?

Vi är glada att säga att våra kunder är mycket noga med sina betalningar, och att vi sällan ens behöver skicka en påminnelse. Även om vi kanske är lyckligt lottade med fantastiska kunder, så kan det ju komma att förändras i framtiden. Om vi sänt ut påminnelse och inkassokrav och kund inte har betalat dessa enligt de tidpunkter som anges i respektive påminnelse kan vi komma att gå vidare och ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att reglera skulden. Det är en situation vi hoppas att slippa hamna i, men vill ändå redovisa vår hantering av sådan situation.

Fakturering av förseningsränta

Vi beräknar förseningsränta på faktura som ej betalts till sitt fulla värde vid förfallodatumet plus tre (3) dagar, om inte annat avtalats med kunden. Räntan utgörs av Riksbankens referensränta, för närvarande 0,00%, plus 8,0% dvs totalt 8,0% till annat beslut om referensränta kommer.